Faglige
interesseområder.
Forslag til hoved/masteroppgaver
- Systemutvikling, IT og organisasjon,
rammebetingelser, metoder og teknikker, IT &
organisasjon/ledelse, samfunnsinformatikk, IT & etikk etc.
Bl.a. medforfatter til boken "Informasjonsteknologi
- Systemutvikling", (1996/1998/2003/2004), (4. utg: ISBN
82-05-32841-2),
for videregående skole, på
Gyldendal Norsk
Forlag
- Databaser,
laget spesifikasjoner for ulike systemer og laget
databaser for flere firmaer, se arbeidserfaring, og
har undervist mye i dette faget de siste årene. I tillegg til
brukerveiledninger etc. har jeg også skrevet et par rapporter innen databaser.
- Datamodellering,
et fagområde som hører inn under både
systemutvikling og databaser. Har bl.a. utviklet datamodelleringsverktøyet
Modelator, som er i bruk
ved mange bedrifter og undervisningsinstitusjoner. Også
hovedansvarlig bak tilhørende brukerveiledning,
Minikurs i Modelator (ISBN 82-91915-40-7 Norsk, ISBN 82-91915-10-5
Engelsk). En spesialtilpasset versjon av Modelator, kalt "DataEase Model
Manager", inngikk i versjon 5 av databaseutviklingsverktøyet DataEase.
Har skrevet boken
"Datamodellering -
praksis og teori", 1999, (ISBN 82-91915-21-0), dessuten flere mer
tekniske rapporter om emnet.
- Informatikkfaget og undervisning
(informatikkdidaktikk),
med særlig interesse IT-faget i videregående skole.
Har laget en rekke rapporter om dette, spesielt ifm. læreplaner, se under
skriftlige arbeider.
Har også bl.a. undervist i informatikkdidaktikk ved Høgskolen i Buskerud og
Universitetet i Oslo, se arbeidserfaring.Var i 2005
leder for gruppen som utarbeidet planene i faget informasjonsteknologi i
videregående skole.
- Annet: matematikk/didaktikk, didaktikk generelt, læreplanteori,
jf. rapport
(innen pedagogikk).
- Se ellers liste over skriftlige arbeider/publikasjoner.
Kan
gjerne tenke meg
FoU-samarbeide med personer med noen av de samme interesseområdene.
Noen forslag til masteroppgaver:
Topp
- IT-fagets historie i den videregående skole.
- Utdannelser på høgskole/universitetsnivå i IT: en
sammenligning.
- En undersøkelse av hvilken kompetanse IT-bransjen
etterspør
- En post-graduate undersøkelse av tidligere studenter
- Andre oppgaver innen IT & pedagogikk.
- Systemutviklingsmetoder i teori og praksis
- Andre temaer innen systemutvikling i teori og praksis, gjerne
empirisk undersøkelse eller oppsummering av slike. En rekke oppgaver kan tenkes.
- Problemstillinger innen IT & organisasjon, f.eks.
forholdet mellom effektivitet, trivsel, størrelse, arbeidsoppgaver m.m.
- Etisk bevissthet blant IT-folk: en empirisk
undersøkelse.
- Normalisering eller ikke i praksis, gjerne empirisk
undersøkelse.
- Nyere databasesystemer: i hvilken grad brukes OODB og
objektorienterte deler av ORDB i praksis?
- Datavarehus - igjen: empiriske studier av
utviklingsmetoder, bruk, gevinster eller ikke.
- Evaluering av utviklingsverktøy for Web, med vekt på
databaseorienterte systemer, ditto for publiseringsverktøy på web.